Sunday, April 23, 2017

SURAT UNTUK MAK


24/4/2013, hari ke tiga bekerja sebagai seorang pembantu pengurus. adalah rasanye rezeki paling besar stakat ini diterima oleh aku. Alhamdulillah, cukup yakin ini berkat doa mak, bukan doa aku.. hehe. owh, mungkin juga doa aku, tapi sebab aku penderhaka pada Tuhan, kejap solat kejap tak, buat dosa berbondong2, time2 nak kan sesuatu yang 'miracle will happen' je baru tadah tangan mintak sungguh-sungguh kat Tuhan, maka aku yakin ini berkat doa mak. sebab mak nak sangat aku kerja hospital juga, tak suke aku kerja kilang. terima kasih mak.

tarikh ini juga adalah tarikh birthday kawan yang aku suke. haha. kemain excited semalamnye lagi dah wish happy birthday, aku cakap " ia takut i bz esok". ye betul. memang aku bz pada tarikh 24/4/2013. bz menangis.

lebih kurang pukul 3.30pm, dapat call dari ayah, kebetulan aku memang tengah engage call dengan staff hospital seremban, nak settlekan isu yang dulu memang jadi kepakaran aku, orang kate bile dah jadi bos kecik, kene la bantu anak buah kalau kite tau camne nak sttlekan, aku cakap dengan kak arina dihujung talian, " kak, kejap2, ayah saya call".. dalam pale hotak ni memang tak terfikir lansung akan terime Bad NEWS. ayah cakap " mira, boleh balik tak? mak jatuh , tak sedar diri dah.." aku cakap" ok, kalau mak masuk hospital bagitau ea..".

aku text big bos, aku kate ade emergency boleh tak balik, mak saya masuk hospital. tapi ayah pesan " tak payah, balik je palong dulu.." .. memang pale hotak tak dapat digest lagi kenape ayah suruh balik umah terus, kenape tak terus pegi hospital macam biase. owh, bagusnye otak. drive pun agak tenang.. walaupun pecut jugak 100km. tapi ade 'tune' memang tak bukak radio sambil melalak2 menyanyi dalam kereta seperti kebiasaannye, macam tak best je rasenye menyanyi haritu.

tak terfikir ape2 pun, cume nak sampai dekat durian Tunggal, aku terdetik, eh dah kenape senyap? radio pun tak bukak, dari aku senyap, baik sedekahkan Fatihah untuk mak, dengan bace ayat2 Qursi ke ape, sebab mak, aku tau, kalau die sakit, die jenis tak tahan sakit. mengaduh2.. manje. :) heheh..

akak telefon, dah nangis2. huh, akak mak demam pun menangis mengugu-ngugu.. lemah. haha. akak kate, "de, ayah ade call?" " aku cakap ade, odw dah nak sampai palong. ok. akak kate tunggu akak.. aku macam bangang gile tak paham, sebab aku tak terfikir aku akan hilang mak. rupenye ayah bagitau semua adik beradik mak dah pergi, kecuali aku..

sampai depan rumah, kebetulan saing dengan shila, sebab shila pun dari melake. shila dah menangis keluar kereta, aku relax je. tengok orang dah tegak khemah, ramainye orang. eh, tak terfikir lagi mak dah pergi. Kuatnye aku . terima kasih Allah, aku dapat kekuatan maybe melebihi adik beradik perempuan lain, sebab kalau semua dah flat, macamana nak uruskan mak? sepupu aku tegur " mira, sabar ye"...

naik tangga, salam ayah. tengok mak dah kat tengah2. automatik terus terlepas handbag dengan laptop kat sebelah mak, shila dah terduduk. aku pun menangis automatic. ok. sape penah alami, die tau camne rasenye kot. shila dah berpeluk dengan kak mah. aku tekup mulot. dalam hati ' jangan meraung, jangan mengugu, kesian mak. kesian jenazah. tak tenang.." terima kasih ayah, sebab didik anak2 die ilmu agama supaya kami tak jadi orang lain. mungkin. aku tarik shila. 'JOM bace yassin, amik air sembahyang.." terus kami pergi dapur.

Mak,
alang cakap mak ade lagi dalam rumah. kan kalau belajar agama, kite tau roh masih ade perhatikan die dimandikan, dikafankan, dikuburkan, dibaca yasin kan?? so, semua adik beradik dah kuat2 ingatkan masing-masing. 'kesian mak, kesian mak, jangan menangis beriya-riya, jaga airmata, jangan kene mak. " ..

mak,
terima kasih didik kami jadi insan sangat-sangat berguna. anak-anak mak termasuk abang yang mandikan kan. insyaAllah hari tu kami jaga aib mak. Allah lindung aib mak. anak2 mak yang mandikan mak. menantu dan anak-anak lelaki mak yang angkat tubuh mak, bawak ke tempat mandi. takde orang lain.. jiran-jiran perhatikan saja. abang yang angkat air untuk mandikan mak. acik-acik ni cume membantu tunjukkan mane yang tersilap..

anak-anak mak yang kapan kan mak. mira kat tengah sebelah kanan, shila kat bahagian kaki sebelah kanan, alang kat kaki bahagian kiri, akak kat tengah bahagian kiri, dan abang di kepala. amir pula pergi buat report uruskan sijil kematian mak, ayah layan tetamu, jumpe imam. mak, untung mak dapat husband ustaz. senang mak pergi, semua kami yang uruskan, mak tak menyusahkan lansung sape2..:)

mak,
menantu dan anak2 mak yang sembahyangkan mak. diikuti oleh jamaah lain. masa kat kubur tu, abang, amir dan menantu mak yang masukkan mak dalam lahad. menantu yang lain tolong cangkulkan tanah. sempat buatkan mak bunga rampai automatic je petik mak punye daun pandan kat tepi rumah. hehe.. seb bek mak rajin menanam. :)

lepas tu, kami buat kenduri untuk mak. tahlil. mak tau tak, semua orang puji mak sebab mak beruntung, semua anak-anak mak yang masak. takde sape bantu, kami tak kasi. adelah acik-acik ni datang tolong, tapi kami kate" eh, takpe cik, kami buat... " sebab mak dah ajar semua. memang la kelam kabut jugak sebab mak je tau mane mak simpan semua periuk besar2 mak. hahah.. pastu semua gelak2 je bile tengok tupperware zaman bile entah mak simpan. kami cakap kalau mak ade mesti mak cakap" eh jangan buang, ade gunanye nanti..". mak, kami masak semua, untuk 100orang, hebat tak? hebat tak? hahah. seb bek mak dah ajar semua memasak, ala, mak tau la yang tak suke masak shila. hahah. die kan tak pandai masak sangat, tapi mengemas nombor satu. bilik mak semua die dah siap kemas semalam. nanti kami akan kemas dapur mak.

2 hari berturut-turut anak-anak mak yang masak untuk tetamu, makngah pun datang jugak tolong. mak, kami dah pandai kan?? huhu.. seb bek mak gile beli barang-barang dapur, periuk besar-besar. senang nye mak kan. dari kenduri alang lagi kite tak penah meminjam. semua dari rumah sendiri. periuk berape gantang untuk kenduri kahwin pun mak ade. terima kasih mak. mak tak pernah menyusahkan.

mak,
orang tulis ni kat opis. hahahah. sebab bos orang suruh jugak datang kerja tapi takde kerja, kejap lagi orang gerak balik palong. banyak lagi kami tak kemas. karpet mak kat belakng tu, kami buang jugak. hahah. kalau mak ade, mesti tak kasi buang, percayela mak, karpet tu dah buruk. mak sayang sangat barang-barang mak. takpe, gaji orang nanti orang belikan mak karpet baru dengan tukar tikar getah kat dapur. barang-barang dapur macam mak selalu beli dengan ayah stok satu bulan semua dah settle semalam orang beli dengan alang.

mak,
terima kasih sangat-sangat. mak seorang ibu yang berjaya didik anak-anak mak sampai dari kemas rumah , memasak, memang la champion. kami masak gulai cili api, asam pedas, nasi ayam ok semalam! heheh.bile dorang kate sedapnye anak-anak kak zah masak, kami bangga je cakap" ini resipi mak. mak yang ajar"..ececeh! nampak2.. haha. selame ni mak malu nak up-upkan anak-anak mak macam mak-mak orang lain. mak kate tak suke orang kate kite belagak ke ape.. tapi jauh dari sudut hati kitorang, kitorang tau mak bangga yang amattt anak-anak mak semua lepas universiti, paling best mak pergi pun anak-anak mak yang settlekan. terima kasih mak.

mak,
kan ke gaji orang mak ade share kan? kihkih.. mak tak sempat rase dengan tengok opis orang yang besau ni. mewah jugak la ok dapat kerja ni. owh lagi satu orang dapat parking sendiri ye kat spital ni.:) takpe, nanti gaji orang tiap2 bulan orang bawak family makan-makan. macam kite selalu buat untuk family. cume kali ni mak tak dapat la rase.

mak,
kami takkan putus sedekahkan mak alfatihah dan doa-doa. mak dah selamat dah, dont worry, kan ke mak pernah mengandungkan adik sembilan bulan, lepas tu die hidup 4 jam,. lepas tu die meninggal? kan ke orang kate bayi tu akan tunggu mak-mak die kat pintu syurga nanti? alhamdulillah, mak mungkin salah seorang, kami akan berusaha sampai kami mati untuk doakan mak sesungguh-sungguhnye,.

mak la yang paling the best,. memang la doa orang yang tak dimakbulkan tuhan, suruh mak panjang umur sampai paling tidak boleh tengok orang naik pelamin,. tapi takpelah, Allah lebih sayangkan mak. Mak dont worry jugak, orang akan cari menantu paling hensem untuk mak. hahahah..

ok mak. Alfatihah untuk mak. sape-sape yang baca post saya ni tolong sedekahkan alfatihah untuk mak saya ok! terima kasih.:)

2 comments:

  1. Al fatihah. Semoga roh ibu ditempatkan dikalangan orang - orang yang beriman. Aameen

    ReplyDelete